FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt09/05/2018

Om skadestånd för skada på möbler i hyresrätt

Hej jag har en fråga angående möbler som hyresvärden hade i lägenheten jag bodde i. Det är rätt så gamla möbler(fotölj). De var så att jag hade sutit på fotöljen och medans jag satt på fotöljen hade fram benen sjunkigt så att de böjdes och gick sönder. Fotöljen kan ha varit mer än 8 år gammal. Och jag är en vanlig person på 100kg. Hyresvärden var riktig arg och säger att jag hoppa på fotöljen och gjorde saker för att de skulle gå sönder. Men de gjorde jag inte samt att jag har vittne till att den böjdes av att jag satt på fotöljen. Är det vårdlöshet eller naturligt slitage undrar jag då han vill att jag ska betala för en helt ny fotölj som ska likna den förra eller att jag byter hans soffa fotölj och benrest för att de ska vara ett 3 set.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

12 kap. 24 § Jordabalken (12 kap. kallas ofta för hyreslagen) stadgar att du är skyldig att ersätta all skada som uppkommer genom ditt vållande eller genom vårdslöshet. Rent skadeståndsrättsligt är detta ett okomplicerat fall, och jag kommer därför hoppa över hela analysen av själva händelseförloppet eftersom det klart framgår att skadan på fåtöljen uppkommit på grund av att du suttit i den.

Har du varit vårdslös?

Som du själv uppmärksammat blir frågan om du är skyldig att ersätta fåtöljen eller inte beroende av din eventuella vårdslöshet. Att bedöma vårdslöshet är en hel vetenskap, men jag känner mig ändå såpass säker i detta fall att jag vågar hoppa över det mesta även här. Är det vårdslöst att sätta sig i en fåtölj, vilken man med största sannolikhet suttit i förut, i lägenheten man hyr? Nej, det borde vara helt uteslutet. Fåtöljen är ju till för att sitta i. Man skulle väl kunna invända att det vore vårdslöst att exempelvis sätta sig i en antik gungstol på ett museum, men det har knappast någon betydelse i ditt fall. Däremot kan det vara av betydelse om du märkt att fåtöljens ben varit insjunkna men likväl satt dig i den, men inte ens då är det säkert att du varit vårdslös.

Kort sagt; är det vårdslöst att sätta sig i en fåtölj? Nej.

Det ovanstående förutsätter att du suttit i fåtöljen på ett normalt sätt, det vill säga på ett sätt som fåtöljen är avsedd för.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Jesper EngRådgivare