Om särkullbarn avstår sitt arv

Jag är ett Sk särkullbarn, min mor och den nye mannen fick 2 gemensamma barn. När min mor dog fick mannen sitta i orubbat bo, alltså jag tog inte ut min arvsrätt. Nu ligger min "pappa" i livets slut. Vad händer nu? Har jag någon rätt till arv eller går det till syskonen?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om arv finns i Ärvdabalken (ÄB). Jag tolkar din fråga som att du valde att inte ta ut ditt arv när din mor avled, och undrar vad du har rätt till när din styvfar avlider.

Som särkullbarn har man rätt till, men man är inte tvungen, att få ut sin laglott om ens omgifta förälder dör före dennes nya make. Man kan också välja att avstå arvet fram till ens styvförälder avlider. För att ha rätt att få ut ditt arv när din styvförälder sedan avlider, krävs det att du formulerat ditt avstående "till förmån för den efterlevande maken" (3 kap. 9 § ÄB). Formuleringen innebär att du när efterlevande make till din mor avlider, har rätt till arv precis som andra arvingar (3 kap. 2 § ÄB). Du kommer då ärva en kvotdel av din styvfars tillgångar, motsvarande ditt arv efter din mor.

Om du istället enbart "avstått ditt arv" får det till följd att du helt och hållet har avstått din rätt till arv.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Felicia FredinRådgivare