FrågaKÖPRÄTTKöplagen20/07/2013

Om säljaren kan behålla köpesumman om köpare ej hämtat varan

Min sambo köpte ett skåp på blocket från en annan stad som en kompis till henne skulle hämta och köra hem till oss med, i hans skåpbil. Sambon betalade in pengarna på ett konto så allt var klart. Men sedan blev kompisens pappa väldigt sjuk så han kunde inte. Vi hade ingen möjlighet att hämta och förklara det. Men då ville säljaren bara betala tillbaks en del av summan. Pga besväret för henne. Får hon göra så eller går det göra någon form av anmälan.

Lawline svarar

Hej,

Privatköp samt inget preciserat köpavtal

Jag förutsätter i det följande att skåpet din sambo ämnat att köpa via blocket såldes av en privatperson (inverkar på vilken lag som blir tillämplig). Jag förutsätter vidare att ni inte reglerat andra aspekter i köpavtalet än exempelvis priset.

Förutsättning för hävning och skadestånd

Då ni, genom er kompis, inte kunde hämta skåpet hos säljaren har ni som köpare brustit i skyldigheten att hämta den köpta varan, vilket innebär att säljaren har rätt att häva köpet och begära skadestånd (se 50§ 2:a punkten, 51§ 2:a stycket, 55§ 1:a stycket samt 57§ 2:a stycket Köplagen).

För hävning krävs dock att det för köparen framgått, av avtalet eller andra omständigheter, att säljaren har ett särskilt intresse av att bli av med det som han sålt.

Samma villkor krävs för skadeståndet. Dessutom krävs det, för att skadestånd till säljaren ska utgå, att hindret som resulterade i att hämtningen av varan inte blev av, ligger utanför er kompis kontroll och att han således inte kunnat förutse eller undvikit det (se 57§ 2 stycket Köplagen, som hänvisar till 27§ 1-2 stycket Köplagen).

Diskussion kring förutsättningarna i ert fall

Med andra ord ska det, för att hävning ska kunna genomföras från säljarens sida, stått klart för din sambo, efter t.ex. vad som stått i Blocketannonsen, att köparen var särskilt angelägen av att bli av med skåpet.

För skadestånd krävs dessutom att insjuknandet av din kompis pappa låg utanför din kompis kontroll (vilket är rimligt) samt att din kompis inte skäligen kunnat hämtat skåpet trots detta, t.ex. genom att låta någon annan stanna hos pappan en stund, eller lånat ut skåpbilen till er så att ni själva kunnat hämta skåpet hos säljaren.

Om skadeståndsskyldighet inte föreligger - få tillbaka pengarna

Beroende på de närmre omständigheterna i ert fall kan det således stå klart att säljaren kan ha rätt att häva, men saknar rätt till skadestånd. I så fall är mitt råd att underrätta säljaren härom, att denne lagligen saknar rätt att erhålla skadestånd, varpå denne rimligen borde betala tillbaka hela summan. Om säljaren inte skulle följa er uppmaning vore en ansökan om betalningsföreläggande det enklaste sättet att få tillbaka pengarna från säljaren (se http://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html). Detta förfarande kräver dock att säljaren inte bestrider ert krav på honom, annars kan tvisten föras vidare till tingsrätten.

Köplagen hittar ni https://lagen.nu/1990:931.

Vänligen,

Olle AnderssonRådgivare