Om rätt att hämta sin egendom hos annan

Min avlidne svärfar står som ägare till en traktor. Traktorn som ej använts de senaste 20 åren har förvarats på en släktgård. Släktgården köptes av svärfars syster för 10 år sedan. Försäkring på traktor har alltid betalats av svärfar.

Nu ville vi hämta hem den efter svärfars bortgång men systern anser att den är hennes oxå och bara överskriven till svärfar.

Släktgården håller på att rasa ihop o dörrarna till traktorn är igenspikade.

Har vi rätt att hämta den eller hur ska vi gå tillväga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Äganderätten till saker såsom en traktor övergår vid förfaranden såsom försäljning eller gåva. Ett sådant förfarande har inte skett i samband med att systern tog över gården då en traktor inte är fastighetstillbehör, enligt 2:3 JB. Systern har alltså på denna grund ingen rätt till traktorn.

Dock kan ni inte åka och hämta den, då begås nämligen brottet självtäkt, 8:9 BrB, som har en straffskala mellan böter och 6 månaders fängelse. För att komma åt traktorn behöver ni istället ta kontakt med polis vilket kan ses som en väldigt drastisk åtgärd mot en släkting. Framför allt då det kan vara svårt att bevisa att den bortgångne svärfadern var ensam ägare av traktorn. Om ni är helt säkra på att ni kan visa att ni kan visa att den tillhörde er svärfar rekommenderar jag er att kontakta polis. Dock är som sagt detta som bör tänkas över en extra gång då det kan vara dumt med sådana åtgärder mot närstående.

Vänligen,

Fabian LidåkraRådgivare