om polisen tar cannabis i ens lägenhet är man dömd för ringa narkotikabrott då?

Hej, poliserna kom i en lägenhet där det log cannabis på bordet men de tog nt med oss t stationen ändå så är vi dömda för ringa narkotikabrott eller

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om poliserna kom in i er lägenhet när ni hade cannabis där och beslag tog det är det brottet som kan vara aktuellt innehav av narkotika. Beroende på mängden som beslagtas kan det röra sig om ringa narkotikabrott, normalgraden av narkotikabrott eller grovt narkotikabrott (Narkotikastrafflagen 1-3§).

Ni är inte dömda per automatik bara för att polisen beslagtagit cannabisen, och speciellt inte utan att få någon som helst information. När polisen beslagtagit cannabisen, har de förmodligen också skrivit ned era personnummer. Polisen utreder då tillsammans med åklagaren om det finns misstanke för brott. I detta stadie kan de ta kontakt med de brottsmisstänkta. När brottsutredningen sedan är färdig bedömer åklagaren om det finns tillräckliga bevis för att väcka åtal i domstol. Om förundersökningen kommit fram till att någon skäligen är misstänkt för brottet, så ska den misstänkte att underrättas om misstanken och kallas in på förhör (Rättegångsbalken 23 kap. 18 §). I detta skedet kommer ni alltså informeras om ni är misstänkta för brott.

Ni kommer alltså inte att dömas för ett brott utan att ni delges eller får information om det.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare