Om min pappas senaste fru har arvsrätt efter min faster?

Hej,

Min faster har avlidit. Hon var änka och hennes barn är avlidna, inga barnbarn.

Hon hade två syskon, varav min far är avliden, så jag förstår att jag ärver hans del. Nu var han änkeman och omgift vid sin död och vi hade en ganska besvärlig och långdragen dödsbodelning efter hans död. Nu undrar jag om den person han var omgift med också har arvsrätt efter mim faster?

Lawline svarar

Hej och tack att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Jag förstår din fråga som att du undrar om personen din far var omgift med kan ärva efter din faster.

Enligt ärvdabalken gäller att i ett avlidet syskons ställe träder dess avkomlingar (2 § 2 stycket ÄB). Det innebär att du träder i din fars ställe och ärver hans del av fasters arvet. Personen som din far var omgift med har inte rätt att ärva efter din faster.

Hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Orysia SichRådgivare