Om man tar något som man tror är en gåva är det då stöld?

Om man tar något som man tror är en gåva är det då stöld

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det enkla svaret på din fråga är nej. För att man ska kunna göra sig skyldig till stöld så krävs uppsåt i förhållande till alla delar av brottets beskrivning. Om man tror att man har fått egendomen som gåva så har man inget uppsåt till att tillägna något som tillhör någon annan, eftersom man tror att det tillhör en själv.

Hur bedömningen skulle bli vid en prövning i domstol är såklart omöjligt att säga på förhand. Det blir en bedömning i enskilda fallet huruvida åklagaren kan bevisa att man har haft uppsåt till brottet eller inte.

Om du vill läsa mer om stöld kan du klicka här! Om du vill läsa mer om uppsåt kan du klicka här!

Hoppas att svaret hjälpte dig!

Rickard EssungRådgivare