Om man blottat sig på chatroulette men inte blivit anmäld, är det lugnt då?

Om man blottat sig ett par gånger på chatroulette men inte blivit anmäld eller så, är det lugnt då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Preskriptionstiden är fem år

För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av brottsbalken (BrB).

Att blotta sig utgör i lagens mening sexuellt ofredande om man gjort det medvetet (6 kap. 10 § andra stycket BrB). Det har en straffskala på upp till två år, vilket gör att preskriptionstiden för detta är fem år (35 kap. 1 § andra punkten BrB). Det innebär i detta fall att när fem år har gått från det att brottet begicks, kommer personen inte att kunna dömas för det. Är det fortfarande inom denna femårsperiod kan personen dömas, förutsatt att det är någon polis/åklagare eller liknande får reda på detta. Vanligast är då genom anmälningar.

Ha en fortsatt fin torsdag!
Varma hälsningar från ett regnigt Göteborg,

Clara WågefjellRådgivare