FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll31/01/2019

Om makars försörjningsplikt till varandra

Hej min man och jag är gifta sedan fyra år. Jag är sjukskriven sedan tre år. Han vägrar att ge mig pengar o. Betala räkningarna som han gjort tidigare! Det är antagligen för att jag vet sen 7 mån att han är sexmissbrukare.. men han säger att han inte har några pengar, han har två jobb: bila o egenföretaga, kör uber. Jag har ingen insyn i hans ekonomi men vet att han ljuger. Vad ska jag göra? Han är väl försörjningspliktig?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga rör försörjningsplikt bland makar i ett äktenskap och dessa regler hittar vi i sjätte kapitlet i äktenskapsbalken (ÄktB).

Du har rätt att din make har en försörjningsplikt i viss mån.
I 6 kap. 1 § ÄktB stadgas det att makar ska, var och en efter sin förmåga, bidra till det underhåll som behövs för att deras gemensamma och personliga behov skall tillgodoses, och;
om det som den ena maken skall bidra med inte räcker till för den makens personliga behov skall den andra maken skjuta till de pengar som behövs, 6 kap. 2 § ÄktB.

Om han försummar detta kan domstolen ålägga honom att betala underhållsbidrag till dig. Detta stadgas i 6 kap. 5 § ÄktB.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Fredrik JonssonRådgivare