Om jag under uppsägningstiden arbetar extra timtid måste den lönen avräknas eller är det bara ny anställning som avräknas?

Hej! Jag har blivit uppsagd pga arbetsbrist. Under min uppsägningstid gäller att jag är arbetsbefriad men att den ej är avräkningsfri.

Om jag under min uppsägning börjar arbeta extra på timtid måste den lönen avräknas eller är det bara ny anställning som avräknas?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arbetsgivaren måste betala lön som vanligt under uppsägningstiden
Bestämmelser om anställning och uppsägning finns i lagen om anställningsskydd (LAS). Som utgångspunkt gäller att arbetsgivaren måste betala dig lön och andra anställningsförmåner som vanligt under din uppsägningstid, precis som tidigare under anställningen. Detta gäller trots att du är arbetsbefriad (LAS 12 §).

Uppsägningstiden är inte avräkningsfri utan arbetsgivaren får avräkna annan inkomst från lönen
Eftersom du är arbetsbefriad under din uppsägningstid får din arbetsgivare avräkna inkomster som du får från annan anställning under uppsägningstiden på din lön (LAS 13 §). Detta innebär att din uppsägningstid inte är avräkningsfri. I vissa fall avtalar arbetsgivaren och arbetstagaren om att uppsägningstiden ska vara avräkningsfri för att slippa avräkna inkomster från annan anställning, men i ditt fall får alltså arbetsgivaren avräkna lönen.

Det spelar ingen roll om din inkomst är från en extra timanställning eller om det är en ny heltidsanställning, rätten att avräkna gäller för arbetsgivaren oavsett. Viktigt att tänka på är att arbetsgivaren får avräkna den inkomst du får från annan anställning men alltså inte måste.

Sammanfattningsvis innebär avräkningsfri uppsägningstid att arbetsgivaren får avräkna all inkomst från annan anställning under uppsägningstiden på lönen denne betalar dig.

Har du ytterligare funderingar rekommenderar jag dig att i första hand kontakta din fackförening om du är medlem som kan ge dig bra rådgivning i din situation. Annars är du välkommen att återkomma till Lawline med en ny fråga!

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare