Om jag testamenterar bort mina tillgångar till enbart den ena av två bröstarvingar, måste den andre bröstarvingen acceptera detta?

Vad händer. Jag har 2 bröstarvingar. Om jag i mitt testamente skriver att jag från och med angivet datum skänker delar av/hela mitt bohag till den ena bröstarvingen med flera (barnbarn, barnbarnsbarn med flera)

att disponeras först efter min bortgång. Måste den andre bröstarvingen acceptera detta eller ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Tvingande regler om bröstarvinges rätt till sin laglott

Utgångspunkten är att en testators (den som skrivit testamentet) vilja ska respekteras och att det som står i testamentet ska följas. Normalt sett ska de lagregler om arv som finns i ärvdabalken (ÄB) bara aktualiseras när en person inte lämnat ett testamente efter sig. Det finns dock vissa tvingande regler som ska gälla även då det finns ett upprättat testamente. Ett exempel på sådana tvingande regler är de som gäller bröstarvingars rätt till laglott. Bröstarvingar är de närmsta arvingarna och deras arvslotter är lika stora, ÄB 2 kap. 1 §. Detta innebär att om det finns två bröstarvingar ska de dela lika. Detta är utgångspunkten. En bröstarvinge har enligt lag rätt till åtminstone halva sin arvslott, och det kallas laglott, ÄB 7 kap. 1 §.

Det innebär att även om du som testator skulle vilja att hela arvet enbart tillfaller den ena av dina bröstarvingar kommer alltså den andra bröstarvingen att kunna begära att få sin laglott. Detta görs genom att denne begär jämkning av testamentet inom 6 månader efter att hen delgivits om testamentets innehåll, ÄB 7 kap. 3 § 1 st och 3 st.

Sammanfattningsvis är svaret på din fråga nej. Den andra bröstarvingen behöver inte acceptera att bli helt utan arv, då denne har en lagstadgad rätt till sin laglott (halva arvslotten), ÄB 2 kap. 1 § och ÄB 7 kap. 1 §.

Med vänlig hälsning,

Beatrice KrigRådgivare