Om jag och mitt barn dör samtidigt, vem ärver om mina föräldrar inte lever?

Hej!

Jag är sambo och har en dotter från ett tidigare äktenskap. Jag och min sambo äger halva bostaden ihop och har inte skrivit något samboavtal eller testamente mellan varandra.

Min fråga: Jag och min bror (enda syskonet) har fått våra föräldrars sommarhus i gåva som vår enskilda egendom. Vi äger halva huset var. Om jag och min dotter dör samtidigt vem ärver min enskilda egendom om inte mina föräldrar är i livet? Är det min bror (enda syskon) eller kan min exman ärva från vår gemensamma dotter?

Mvh,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Arv sker i ordningen barn (barnbarn) - föräldrar - syskon
I det fall att du och din dotter dör samtidigt, finns det inga barn som ärver dig. Detta innebär att dina föräldrar står näst i tur i arvsordningen. I ordningen efter föräldrar är föräldrars barn, det vill säga din bror. Eftersom dina föräldrar inte är vid liv, blir således din bror arvtagare.

Skulle det emellertid vara så att du dör först och din dotter efteråt, tillfaller arvet efter dig din dotter och arvet efter dottern hennes far, det vill säga din exman. Detta förutsatt att din dotter inte har egna barn. Om det vore fallet, skulle hennes barn ärva allt (2 kap. 2 § ärvdabalken).

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare