Om jag lånar min bil till narkotika påverkad person blir jag straffad?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du undrar om du kan bli straffad om du lånar ut din bil till en narkotikapåverkad person. Regler om detta finns i Trafikbrottslagen (TBL) och Brottsbalken (BrB).

Att köra bil narkotikapåverkad är brottsligt
En person som är påverkad av narkotika och kör bil gör sig skyldig till brottet drograttfylleri (TBL 4 §). Personen kan också göra sig skyldig till grovt drograttfylleri om brottet är allvarligt, t.ex. om personen var mycket påverkad av narkotikan (TBL 4 a §).

Även att låna ut sin bil till en narkotikapåverkad person är brottsligt
Om du lånar ut din bil till den narkotikapåverkade personen gör du dig skyldig till medhjälp till drograttfylleri eller medhjälp till grovt drograttfylleri vilket också är ett brott (BrB 23 kap. 4 §). Det handlar om att du faktiskt har hjälp personen att begå brottet genom att låna ut din bil.

Du kan alltså bli straffad för att låna ut din bil till en narkotikapåverkad person. Straffet för drograttfylleri är lägst böter eller fängelse i lägst två veckor och högst sex månader och detta är också straffet för medhjälp till brottet. För att du ska kunna straffas måste du ha varit medveten om att personen du lånar ut bilen till är narkotikapåverkad.

Det är tyvärr svårt för mig att säga exakt vilket straff du skulle få inom skalan. Det eventuella straffet beror på alla omständigheter i just ditt fall. Har du inte tidigare begått brott är det möjligt att du kan få en så kallad villkorlig dom vilket i princip innebär att "går fri" men att du under en prövotid på två år inte ska begå ytterligare brott utan sköta dig. Detta kan du få tillsammans med böter eller samhällstjänst.

Sammanfattning
Du kan bli straffad om du lånar din bil till en narkotikapåverkad person. Du gör dig nämligen skyldig till medhjälp till drograttfylleri.

Jag rekommenderar dig starkt att inte låna din bil till en narkotikapåverkad person. Förutom att du själv kan straffas för det så handlar det framför allt om både personens egen och andras i trafiken säkerhet. Syftet med regeln om att det är förbjudet att köra bil drogpåverkad är ju att ingen ska skadas eftersom en drogpåverkad person ofta är en stor fara i trafiken.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare