Om jag inte får hyra ut min bostadsrätt i andra hand, kan jag låta en inneboende bo i lägenheten istället?

Hej! Jag har en bostadsrätt men har de senaste 3 månaderna bott i min killes lägenhet (hans lägenheten ligger lustigt nog i samma trapphus som min, mer exakt en våning över). Jag har därför frågat min hyresvärd om jag får hyra ut min bostadsrätt i andra hand, men fått ett nej. Min fråga är nu om jag hr rätt till att hitta inneboende som vill bo i min lägenhet? Jag vill fortfarande bo i lägenheten ovanför, men ha kvar min post till min bostadsrätt. Samt ha kvar alla mina möbler i min bostadsrätt. Är det lagligt för mig att söka efter inneboende? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du har en bostadsrätt, där du blivit nekad av föreningen att hyra ut den i andra hand. Du undrar nu om du har rätt att hitta en inneboende som vill bo i lägenheten, och på så sätt inrymma annan i bostaden.

Då du är bostadsrättshavare aktualiseras bostadsrättslagen (BRL)

Hyra ut bostadsrätt i andra hand

Att nämna kort är dina möjligheter att faktiskt hyra ut din bostadsrätt i andra hand.

I enlighet med BRL 7 kap 10 § gäller som utgångspunkt att en bostadsrättshavare får upplåta (hyra ut) sin lägenhet i andra hand till annan för självständigt brukande endast om styrelsen ger sitt samtycke.

Vidare gäller enligt BRL 7 kap 11 § att om styrelsen vägrar att ge sitt samtycke till en andrahandsupplåtelse, får bostadsrättshavaren ändå upplåta sin lägenhet i andra hand, om hyresnämnden lämnar tillstånd till upplåtelsen. Tillstånd ska lämnas, om  bostadsrättshavaren har skäl för upplåtelsen och föreningen inte har någon befogad anledning att vägra samtycke.

Inneboende i bostadsrätt

I enlighet med BRL 7 kap 8 § gäller att bostadsrättshavaren inte får inrymma utomstående personer i lägenheten, om det kan medföra men för föreningen eller någon annan medlem i föreningen. Således, motsatsvis, gäller att om det inte medför men för föreningen eller annan medlem i föreningen, är de möjligt att ha en inneboende i lägenheten. Att nämna är att inrymma en inneboende, som huvudregel, inte kräver samtycke från styrelsen (till skillnad från uthyrning i andra hand).

Det första kravet som gäller för att inrymma en inneboende i lägenheten är alltså att denne inte medför men för föreningen eller annan medlem i föreningen. Det finns ett ytterligare krav, och det är att du fortfarande själv måste ha kontroll över lägenheten. Kravet innebär att du inte får hyra ut lägenheten till annan, utan styrelsens samtycke, om det innebär att personen får självständigt brukande över lägenheten istället för dig. Det är alltså en viktig gränsdragning mellan att du hyr ut lägenheten för självständigt brukande och att du inrymmer någon utomstående i  ägenheten men fortfarande innehar kontrollen över lägenheten. För att du ska anses ha kontroll över lägenheten så krävs det att du fortfarande bor i eller fortfarande använder lägenheten.

En bedömning i ditt fall

Alltså, finns det i första hand en möjlighet för dig att söka dig till hyresnämnden och därigenom eventuellt få tillstånd till andrahandsuthyrning. HÄR kan du göra en sådan ansökan om att hyra ut bostadsrätten i andra hand. Vidare, för att du ska inrymma en inneboende gäller alltså att den inneboende inte medför men för föreningen eller annan medlem i föreningen, och även att denne inte självständigt brukar lägenheten. För att du ska ha en inneboende i lägenheten krävs alltså att du fortfarande innehar kontrollen över lägenheten, där du exempelvis fortfarande använder delar av lägenheten eller delvis bor där.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare