Om jag ger en gåva till en person med kronofogdeskulder, kan gåvan utmätas?

Om jag ger en gåva till person med kronofogdeskulder, kan den utmätas?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag hänvisa till Utsökningsbalk (UB).

Utgångspunkten är att all lös egendom som gäldenären (den som är skyldig någon pengar) äger eller ska anses äga kan utmätas (4 kapitlet 17 § UB). Lös egendom är allt som inte är fast egendom. Fast egendom är i sin tur mark, alltså fastigheter. Allt som inte är fastigheter eller sådant som tillhör fastigheten som till exempel byggnader, räknas därmed som lös egendom. Lös egendom kan till exempel vara prylar som tavlor, smycken eller elektronik men det kan också vara värdepapper och pengar.

Enligt huvudregeln, att all lös egendom kan utmätas, innebär att om du ger en gåva i form av lös egendom till en person med kronofogdeskulder så kommer den skuldsatta personen äga denna gåva och därmed kommer gåvan kunna utmätas. Det finns dock ett sätt att ta sig runt denna bestämmelse.

För att du ska kunna ge en gåva till en person med skulder hos kronofogden utan att denna gåva utmäts så krävs det att du skriver ett gåvobrev som du lämnar till personen i samband med gåvan. I gåvobrevet ska du skriva in ett överlåtelseförbud, alltså ett förbud för personen att sälja, ge bort eller byta bort gåvan. Om gåvobrevet visas upp vid utmätningen kan gåvan inte utmätas (5 kapitlet 5 § UB).

Sammanfattning

För att en gåva inte ska kunna utmätas krävs det att du tillsammans med gåvan ger ett gåvobrev som innehåller ett överlåtelseförbud.

Hopps du fått svar på din fråga! Om du behöver hjälp att upprätta ett gåvobrev är du välkommen att boka en tid med någon av Lawlines jurister.

Sanna WallRådgivare