Om jag får huset i gåva av min man, vad gäller för särkullbarnen?

Om min man ger mig ett gåvobrev på hälften av huset eller hela huset som vi bor i, vi säger idag. Och imorgon så går han och dör, vad är det då som gäller vid särkullsbarn på hans sida? Kan de ärva huset som är en gåva till mig personligen? Tacksam för snabbt svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att din man har egna barn och att du undrar om gåvan av fastigheten kan bli en del av deras arv.

Till att börja med kommer jag att belysa vad som är viktigt att tänka på vid en sådan gåva, senare beskriva vad hans barn har rätt till genom arvet och ev. risker med detta.

Om gåvan:

Då det rör sig om ett gåvobrev gällande ett hus, så finns vissa formkrav. Vid gåva om en fastighet är det särskilt viktigt att formkraven uppfylls för att gåvan ska bli giltig.

Gåvohandlingen ska innehålla:

- Skriftlig underteckning av er båda

- Den ska innehålla fastighetens registerbeteckning

- En förklaring av din man att han ger denna gåva och till vem gåvan ges

Då han ger bort en del utav eller hela fastigheten till dig, så ska denna gåva först registreras hos Skatteverket och därefter kan ni ansöka om lagfart hos Lantmäteriet.

(HÄR hittar du till skatteverket)

Arv och gåvan:

Huvudregeln är att arvingar inte kan rikta laglottsanspråk mot gåvor som givits under livstiden, det finns dock en skyddsregel, ett sk. laglottsskydd som jag kommer beskriva här nedan. Huvudregeln är också att de inte heller kan ärva huset, om du fått det i gåva.

Arvet:

Om din man skulle gå bort så ärver du som fru hans kvarlåtenskap, och ev. gemensamma barn får sedan sin andel av arvet efter din bortgång, (ÄB 3:1). Om han däremot har egna barn, sk. särkullbarn, så har de rätt till att utkräva sitt arv direkt oberoende av dig.

I ert fall framgår det att det finns särkullbarn. Om dessa då är hans barn så är de även hans sk. bröstarvingar enligt arvsrätten. Vad barnen alltid har rätt till, är sin laglott (om de utkräver den). En laglott består i hälften av vad de skulle ha fått enligt arvsordningen (ÄB 2:1 och 7:1). Ett exempel med tydliga, fiktiva siffror för att beskriva laglotten:

Han efterlämnar 200 000kr och två barn. Då ska vardera barn ärva 100 000 kr enligt arvsordningen (utan testamenten eller liknade). Deras laglott består då av 50 000kr, alltså hälften utav vad de skulle fått.

Finns någon risk i detta?

Det finns som jag skrev ovan en skyddsregel, ett sk. laglottsskydd. Det innebär att gåvor i vissa fallkan komma att räknas in som egendom vid beräkning av laglotten, (ÄB 7:4). Skyddet tillämpas om exempelvis en gåva ges av arvlåtaren (din man) på sin dödsbädd, eller egendom som han kan tänkas haft nytta av fram till sin död. Värdet på denna gåva ska alltså läggas till när man beräknar laglottens värde.

Detta behöver inte bli relevant i ert fall, men kan vara bra att veta om eftersom att du undrar om någon risk kan finnas med gåvan, och det finns ett laglottsskydd att ta hänsyn till. Eftersom det handlar om er gemensamma bostad så kan denna risk föreligga.

Om laglottsskyddet i 7:4 är tillämpligt så kan du bli skyldig att ersätta särkullbarn(en) med den del av sin laglott som undantagits. Då det rör sig om fastigheter så kan beloppen bli höga och därför svårare att köpa ut dem ur huset, som kompensation för laglotten. Det är i denna situation som de kan ha rätt till sin del huset som motsvarar kompensationen för laglotten.

Särkullbarnen måste i sin tur påvisa att han kunde dra nytta av gåvan fram till sin död och att laglotten inte kan tillgodoses genom den övriga kvarlåtenskapen.

Hoppas du fick svar på din fråga! Tveka inte annars på att höra av dig till oss igen, eller kontakta ytterligare juridisk hjälp här https://lawline.se/contact.

Med vänlig hälsning,

Felicia OlssonRådgivare