FrågaFAMILJERÄTTGod man19/05/2018

Om huvudmäns rättshandlingsförmåga under god man och förvaltare

Hej Jag har en fundering hur det ligger till med om en telefonförsäljare får sälja till någon som har Godman eller förvaltare/förmyndare

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Får en telefonförsäljare sälja till någon som har god man?

Ja. Den som har god man förlorar inte sin rättshandlingsförmåga. Detta kan utläsas ur 11 kap. 4 § föräldrabalken (FB).

Får en telefonförsäljare sälja till någon som har förvaltare?

Det beror på. En förvaltares uppdrag kan begränsas till att avse viss egendom eller angelägenhet. Den som är ställd under förvaltare (huvudman) förlorar sin rättshandlingsförmåga på det område förvaltarskapet avser. Det innebär att avtal huvudmannen ingår inom ramen för förvaltarens uppdrag är utan verkan (11 kap. 9 § FB). Således är svaret på din fråga beroende av förvaltarskapets omfattning.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Jesper EngRådgivare