FrågaFAMILJERÄTTGod man28/09/2023

Om god man inte sköter sitt jobb

Om man anser att en god man inte sköter sitt uppdrag och t.o.m kan ha förskingrat eller stulit pengar från den som hen är satt att vara god man för - vad kan man göra/hur går man till väga? Vilka delar av lagstiftningen är tillämplig?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du kommer till Lawline med din fråga!

Lagrum:

Din fråga handlar om godmanskap. Detta regleras i Föräldrabalken (1949:381) (FB)

Entledigande av godmanskap:

En god man ska entledigas (fråntas sitt uppdrag) om hen är olämplig för uppdraget (se 11:20 FB). Detta kan bero på att en god man gör sig skyldig till missbruk eller försummelse vid utövandet av sitt uppdrag.

Beslutet om entledigande av god man fattas av överförmyndaren i den relevanta kommunen. Överförmyndaren gör då prövningen och det slutliga beslutet.

En ansökan ska då göras till överförmyndaren i den relevanta kommunen. Detta är kommunen där huvudmannen (den som har god man) är folkbokförd (se 16:2 FB). Enligt 11:21 & 11:15 FB får ansökan om entledigande (och byte om det önskas) göras av:

  • Förmyndare
  • Huvudmannen (om han eller hon har fyllt 16 år)
  • Huvudmannens make eller sambo och närmaste släktingar (bröstarvingar, föräldrar, och syskon (se prop. 1987/88:124 s. 175))

Överförmyndaren kan också självmant välja att ta upp frågan om entledigade av god man (se 11:21 2 st.).

En ansökan/begäran om byte/entledigande till överförmyndaren ska innehålla en beskrivning av varför du/ni vill byta god man. Den goda mannen kommer att få tillgång till denna begäran och få möjlighet att uttala sig.

Klagomål:

Du kan även klaga om den gode mannens handlande genom att vända dig till överförmyndaren i din kommun.

Sammafattning:

Huvudmannen, hens make eller sambo, samt hens närmaste släktingar kan kontakta överförmyndaren i kommunen där huvudmannen är folkbokförd angående klagomål, entledigande, eller byte av god man. Överförmyndarens hemsida brukar ha ytterligare relevant informtion och möjligen blanketter som kan användas för detta.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga. Har du flera frågor om godmanskap är du mer än välkommen att vända dig till Lawline igen! Vill du få svar snabbare kan du ställa en expressfråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare