Om förälder avlider när får särkullbarnen tillgång till sitt arv?

hej

Min biologiska mamma har avlidit jag har inte vuxit upp hos henne men är ej bortadopterad endast varit placerad i fosterhem hon var gift med en man som ej är min far. Ärver jag henne nu när hon avlidit, dom har en bostadsrätt tillsammans som är värd c:a 2.5 miljoner. Jag har också en bror som har en annan papap än den man mamma var gift med. Om jag är arvsberättigad hur gör man då med fördelning av bostadens värde? Måste hennes make lösa ut oss så vi får vårt arv

MVH

Lawline svarar

Hej, tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att du inte vuxit upp med din mamma har ingen betydelse för arvsrätten. Utan du och din bror är din mammas bröstarvingar och tillhör första arvsklassen och går aldrig att göra helt arvslösa, 2:1 ÄB. Utan ni har alltid rätt till er laglott.

Eftersom hennes nuvarande make varken är din pappa eller din brors har ni som särkullbarn rätt att direkt få ut ert arv direkt efter er mamma avlidit, 3:1 ÄB. Sedan kan ni välja att avstå arvet till fördel för hennes nuvarande man och få ut arvet efter han avlidit, 3:9 ÄB. Har din mamma och hennes man inget äktenskapsförord, din mamma fått bostadsrätten i gåva eller ärvt den med villkoret att det ska vara hennes enskilda egendom, äger hon hälften av lägenheten då allt som undantagits som enskild egendom är giftorättsgods, och då äger din mamma och hennes man lika stor andel, 7:1-2 äktenskapsbalken.

Du och din bror kan upprätta avtal tillsammans med er mammas man om han ska få nyttjanderätten tills det att han avlider, men att ni övertar ägandet där finns lite olika tillvägagångssätt. Som du själv nämner kan ni också komma överens om att han löser ut er från lägenheten för att kunna bo kvar.

Hoppas detta var svar på din fråga.

Med vänlig hälsning

Jessica SarhedeRådgivare