FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt09/07/2024

Om det är en hyresrätt vem får ta över bostaden om den ena inte står på hyreskontraktet om parterna är gifta?

Hej! Om ett gift par flyttar in i en hyreslägenhet där bara den ena personen står på kontraktet. Ex om de skulle skilja sig- vem skulle ”få” bostaden? Eller skulle man vara tvungen att ex byta till två hyresrätter för lägenheten? Sen andra exemplet är om kvinnan som står på lägenheten är gravid. Samt att mannen har skulder. Vem skulle få lägenheten?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i Äktenskapsbalken!

Vilka bestämmelser är tillämpliga?

Av Äktenskapsbalkens bestämmelser framgår att vid en bodelning ska först makarnas andelar i boet beräknas (11 kap. 1§ ÄktB). Det följer så att när så andelarna har fördelats ska dessa utgöra en vägledning för hur giftorättsgodset fördelas på lotter (11 kap. 7§ ÄktB). Den med störst behov av den gemensamma bostaden kommer så att få bo kvar i den men för att den som inte står på kontraktet ska få överta det krävs dock att det kan anses skäligt (11 kap. 8§ 1 st. ÄktB).

Med den gemensamma bostaden avses så "byggnad eller del av byggnad som makarna eller någon av dem innehar med hyresrätt..." (7 kap. 4§ 1 st. 3p. ÄktB).

Sammanfattningsvis

Eftersom de båda parterna är gifta där den ena är gravid och den andra har skulder skulle det tala för att den gravida är i större behov av att få överta bostaden trots att hon inte står på hyreskontraktet. Bara för att det talar för behöver inte det byta att så blir fallet eftersom det finns flera aspekter att ta till hänsyn men utifrån din frågfas omständigheterna framgår det dock som att den gravida är i större behov av att överta lägenheten och det är därmed även skäligt. Att observera är även att hyresvärden måste godkänna den personen som du blir som en ny hyresgäst ifall den som inte står på kontraktet övertar lägenheten.

Hade så inte varit fallet finns det dock mer omständigheter som talar för att den personen som står på kontraktet får behålla lägenheten och därmed får den andre flytta ut och leta efter en egen lägenhet.

Jag hoppas så att du fått svar på din fråga! Är så inte fallet tveka inte att höra av dig med följdfrågor eller en helt ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare