Om anime-figurer och upphovsrätt

Jag är kassör i en ideell kulturförening och skulle vilja trycka upp lite visitkort. På visitkortens baksida skulle jag vilja ha en halv-transparent bild som avbildar diverse japanska anime-karaktärer, samtliga är säkerligen copyright på. Vi vill ju bara visa vad vi har för huvudsakligt intresse på ett lätt och bra sätt. Får vi göra det utan att kontakta kontoren i japan om lov?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Eftersom de japanska anime-figurerna är att avse som del av filmverk så har den eller de personer som har skapat filmverket upphovsrätt till dessa, vilket framgår av Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk 1 § första stycket, punkt 4. Upphovsrätten innebär att skaparna har en exklusiv rätt att förfoga över figurerna bl.a. genom att framställa exemplar av dem. Framställning avser alla former, exempelvis avbildning på visitkort som bildkonst (Lag om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk 2 § första och andra styckena).

Som utgångspunkt är de svenska bestämmelserna om upphovsrätt endast tillämpliga på filmverk vars producent har sitt säte eller vanliga vistelseort i Sverige (Lag om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk 60 § stycke 1, punkt 3). Regeringen har dock möjlighet under vissa omständigheter att meddela bestämmelser om att lagen är tillämplig på verk från andra länder (Lag om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk 62 §). Detta har regeringen gjort genom Internationell upphovsrättsförordning (1994:193). Eftersom Japan är medlem i Bernunionen liksom Sverige så är Lag om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk tillämplig på filmverk vars producent har sitt säte eller vanliga vistelseort i Japan, varav den exklusiva rätten att förfoga över anime-figurerna tillkommer de japanska skaparna (Internationell upphovsrättsförordning 2 § första stycket, punkt 4).

Eftersom rätten att förfoga över anime-figurerna är exklusiv så måste ni inhämta de japanska upphovsmännens samtycke för att lagligen kunna framställa exemplar av dem på visitkorten.

Med vänlig hälsning
Daniel NykvistRådgivare