Olovligt utnyttjande av fotografier

Jag har en fråga angående upphovsrätt på två fotografier.

Det är så att jag har en enskild firma som har ett samarbete med en bloggerska där vi tillsammans tagit fram en tröja. Denna tröja har vi fotat och vi lät en utomstående fotograf göra detta. Det jag då vet är att fotografen har upphovsrätten men genom ett avtal har han överlåtit de ekonomiska rättigheterna till mig och mitt företag. Jag och bloggaren har ett ganska luddigt avtal där det står att hon får använda bilderna utan min tillåtelse för sitt varumärke på sin blogg och sociala medier. Fotografen har även godkänt att bloggaren får använda bilderna på detta sätt. Det står ej utskrivet att bloggaren inte får skicka vidare bilderna men det står heller inte med som något hon får. Det framgår dock att hon inte får använda dem i olämpliga sammanhang. Nu är de så att bloggaren har skickat bilderna till två andra företag utan att fråga varken mig eller fotografen. I ett sms som skickats mellan mig och bloggaren har jag sagt att hon ej får skicka vidare vilket hon accepterat (dock kan ena företaget redan ha fått bilden innan detta sms).

Varken jag eller fotografen vill att de andra företagen använder bilderna så fotografen skickade över en faktura till företagen för att de använt våra bilder. De vill inte betala och skyller på att bloggaren skickat bilderna och att de agerat i god tro och därför kommer bestrida fakturan. Dock gäller väl inte godtro för URL? Eller hur är det? Vad gäller?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Om jag förstår dig rätt så har bloggaren egentligen inga immateriella rättigheter till fotografierna. Då har hon alltså inte heller någon rätt att överlåta bilderna till de andra företagen. Enligt 54 § URL ska den som utnyttjar ett verk i strid mot URL betala skälig ersättning för utnyttjandet till upphovsmannen eller hans/hennes rättsinnehavare. Detta gäller oavsett om utnyttjandet gjorts med uppsåt/oaktsamhet eller inte. Den som utnyttjar ett skyddat verk har strikt ansvar för utnyttjandet, vilket precis som du säger betyder att god tro inte spelar någon roll. Anledningen till att reglerna ser ut såhär är för att den som olovligen använder ett verk inte ska bli ekonomiskt bättre ställd än den som fått tillstånd till utnyttjandet och betalar för detta.

De två andra företagen borde ha kontrollerat vem som ägde rättigheterna till bilderna och om bloggaren fick lov att överlåta dem på det sätt som gjorts. Du har rätt att få skälig ersättning för företagens användande av bilderna. En skälig ersättning motsvarar vad företagen hade fått betala till dig för att få ingå ett licensavtal för att på ett tillåtet sätt använda bilderna.

Hoppas att mitt svar är till hjälp för dig!

Vänlig hälsning,

Caroline OravaRådgivare