Olovligt badande i pool med samtycke att vistas på tomten.

Mercedes står i trädgården till huset som hennes pappa har ärvt. Hon har börjat få låna olika trädgårdsredskap, för att arbeta i trädgården, av sin granne. Hon har gjort upp med grannen om att hon får låna de redskap hon behöver i utbyte mot att hon med jämna mellanrum klipper grannens gräsmatta. Alla är nöjda och glada. Grannen har en stor swimmingpool på sin tomt. En varm sommardag är grannen iväg och Mercedes är precis klar med dagens arbete i trädgården. Hon är svettig och tänker att grannen är borta - så att då kan hon låna poolen lite. Hon har tänkt att röja upp allt efter att hon är klar i poolen - så det borde inte vara någon fara. Medan hon är i poolen kommer grannen hem. Grannen blir irriterad och säger att Mercedes är skyldig till egenmäktigt förfarande. Mercedes säger att hon är oskyldig. Hon hade ju ändå tänkt städa efter sig när hon varit klar i poolen. Grannen är inte nöjd med detta utan tar sin bil och kör in i Mercedes trädgård och kör upp stora hjulmärken i gräsmattan. Mercedes mamma Titti är i huset när grannen kör upp märken i gräsmattan. Hon stormar ut direkt och säger att grannen har begått skadegörelse på deras tomt (åtminstone ett egenmäktigt förfarande). Grannen hävdar att han är inte skyldig något. Det är hans rätt för Mercedes egenmäktighet tidigare.

I situationen anklagar grannen Mercedes för att ha gjort sig skyldig till egenmäktigt

förfarande. Har hon det? Eller är hon oskyldig? Vad gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Inledningsvis kan konstateras att det grannen gör inte är rättfärdigat på grund av det som skett tidigare.

Som du skriver är det Mercedes gjort närmast att se som egenmäktigt förfarande (8 kap. 8 § BrB). Bestämmelsen kan ibland ses som en "slasktratt" där sådant hamnar som inte går under någon annan bestämmelse men ändå anses otillåtet.

Mercedes torde begått egenmäktigt förfarande genom att olovligen bruka poolen, däremot förefaller det långsökt att någon åklagare ska väcka åtal. Mercedes kommer med största sannolikhet klara sig undan från någon påföljd men teoretiskt är det som du skriver, egenmäktigt förfarande som aktualiseras.

Lawline RådgivareRådgivare