Olovligen befinna sig i annans trädgård

Vår granne dök upp helt plötsligt utanför vårt köksfönster igår. Hon står några meter utanför och fotograferar in mot oss när vi sitter och äter.

Är det lagligt ?

Lawline svarar

Hej och tack att du vänder dig till Lawline!

För att snabbt ge dig ett svar på frågan så är det inte lagligt för din granne att vara i din trädgård och fotografera in i bostaden om du inte vill ha hen där. Att olovligen befinna sig, eller kvarstanna i annans bostad, rum, hus, gård eller fartyg utgör hemfridsbrott enligt 4 kap 6 § brottsbalken (BrB), med böter, eller om brottet är att anses som grovt, fängelse som påföljd.

Den andra frågan som blir aktuell är bestämmelsen i 4 kap 6 a § BrB om kränkande fotografering. Av lagrummet framgår att en person som olovligen och i hemlighet tar en bild av någon som befinner sig i en bostad kan dömas till böter eller fängelse.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Isabelle NordinRådgivare