Olagligt att streama ut fotbollsmatcher på hemsida?

Min frågeställning rör huruvida det är olagligt eller inte att länka till en stream som visar upphovsrättsskyddat material (ex. en fotbollsmatch) som streamas på en annan hemsida via sin egen hemsida? Bertil har köpt Viaplay sport och streamar AIK - Växjo från sin dator upp på en hemsida. Jag länkar ifrån min egen hemsida till Bertils stream. Begår jag en brottslig handling?

Lawline svarar

Ett enkelt svar är: Ja, det är olagligt att lägga ut upphovsrättsskyddat material på din hemsida.

Kort kan sammanfattas att de förfoganden som är förbjudna enligt upphovsrättslagen är följande:

1. Kopiering av verk (tex att du kopierar en dvd eller en bok för annat än privat bruk)

2. Tillgängliggörande för allmänheten (Att spela upp en film offentligt eller att lägga ut filmer/matcher på internet)

I fallet du nämner är det Viaplay som har rätten att göra materialet tillgängligt för allmänheten tex att lägga ut materialet på internet. När du lägger ut en streaming-länk på din hemsida gör du materialet offentligt och gör därför intrång i deras upphovsrätt.

Att Bertil också gör sig skyldig till upphovsrättsintrång gör inte saken bättre - båda kan straffas.

Du bör därför alltid höra med upphovsrättshavaren om du får tillstånd att lägga ut klippen på internet för att vara säker på att slippa sanktioner.

Anmärkning: Att endast titta på streamade filmer eller matcher är inte olagligt. Du gör då inte materialet offentligt och gör ingen kopia som du gör när du laddar hem en film. (Den tillfälliga kopia som skapas vid streaming är undantagen i lagen, se https://lagen.nu/1960:729#P11aS1).

Vänlig hälsning

Thomas BorgenfalkRådgivare