Olagligt att reposta video med ny text?

Om en offentlig person publicerar ett klipp. Låt oss säga en person med 350 tusen följare på instagram. Om jag sedan lägger en text över videon, så det blir roligt (men inte skämt om själva personen) är det olagligt att publicera? Någon annans material om man gör skämt/meme? Tänk Dyngbaggegalan, kan det vara olagligt? Om jag skriver ”jag på nattbussen” så är det en video där Marie Serneholt berättar om en lång dag.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du får göra en parodi (i form av ett skämt/meme) av någon annan persons material i form av till exempel en bild eller video.

Regler kring upphovsrätt

Enligt en ny lagsstiftning som kom i år har rätten till parodi förtydligats i lagstiftning. Utgångspunkten är att om någon skapar exempelvis en video skyddas det som ett filmverk enligt 1 kap. 1 § upphovsrättslagen. Det krävs då att en tillräckligt stor orginalitet uppnås men ett typiskt videoklipp i form av en person som filmar något särskilt brukar vara tillräckligt orginellt. Det är då som huvudregeln endast personen som skapat verket som får sprida, sälja och använda verket (1 kap. 2 § upphovsrättslagen).

Tidigare har det funnits domar som har tillåtit undantag för detta men nu finns det även lagstiftning för detta. Enligt kap. 6 b 52 p § upphovsrättslagen får du göra tillgängliggöra verk i parodisyfte. Det krävs då att det är en typ av tjänst som har till huvudsyfte att ge ut verk som laddats upp av användare, exempelvis twitter, instagram, facebook m.fl. (kap. 6 b 52 i § upphovsrättslagen).

Hur detta tillämpas i ditt fall

Denna rätt att göra parodi på ett verk gäller dock endast för tillgängliggörande. Ägaren av plattformen får även ta ner dit verk om den vill då de själva får kontrollera innehållet på deras tjänst. Att du på en video som någon annan skapat skriver ”jag på nattbussen” utgör detta inget brott mot upphovsrätten då du har rätt att göra parodi på verket. Oftast innebär också tjänsternas användarvillkor att saker som publiceras har rätt att återpubliceras. Då lagstiftningen är relativt ny och rättsområdet är nytt kan det vara bra att även publicera källan för ditt innehåll någonstans i klippet. Det blir då extra tydligt att detta är en parodi på innehåll som inte är ditt eget.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har några ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Jacob ÅbergRådgivare