Olagligt att köpa sexshower/nakenbilder?

Köpa sexshower/nakenbilder på snapchat, är det olagligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst vill jag säga att sexshower/nakenbilder via snapchat är att anse som via webbkamera.

Vid brottet "köp av sexuell tjänst" krävs det först och främst att det sker en tillfällig sexuell förbindelse mot ersättning, se Brottsbalken (BB) 6 kap 11§. För brott krävs det alltså att det mot utbyte av ersättning erbjuds och utförs ett tillfälligt sexuellt samlag eller annan jämförbar sexuell handling. Till detta brott räknas INTE nakenposering, striptease eller nakensällskap. Det innebär att det i regel är lagligt att köpa en s.k. "webcam show" där en person poserar naket.

Däremot kan den som främjar eller utnyttjar att barn under 15 år utför eller medverkar till en sexuell posering, göra sig skyldig till "utnyttjande av barn för sexuell posering" se BB 6 kap 8§.

Sammanfattningsvis är inte köp av sexuell tjänst att köpa filmer eller bilder men om personen som poserar är under 18 år kan andra brott aktualiseras. Så länge den som poserar är vuxen är det alltså inte brottsligt. Vid nakenposering är det istället så att motparten måste vara över 15 år för i annat fall kan brottet sexuellt ofredande aktualiseras.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Robin BadiliRådgivare