Olagligt att hyra i andrahand om min hyresförening inte tillåter det?

Hej!

Är det olagligt att hyra i andrahand, dvs om min hyresvärds förening ej tillåter det?

Blir det jag eller min hyresvärd som ev. blir åtalad?

Lawline svarar

Hej, roligt att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Jag har förstått din fråga som att du undrar om du kan hyra ut din lägenhet i andrahand utan ett samtycke från din hyresvärd eller hyresförening. Hyreslagen går att finna i 12 kap jordabalken och reglerar förhållandet mellan hyresvärd och hyresgäst (se här).

Tillstånd från hyresvärd

För att få lov att hyra ut i andra hand krävs det att man har fått tillstånd från hyresvärden. Det ska finnas godtagbara skäl för att få tillstånd, exempelvis om man ska studera eller arbeta på en annan ort, prova på samboskap med någon, förändrade familjeförhållanden, att man ska vistas utomlands o.s.v. Huvudregeln är att hyresgästen varken får överlåta, byta eller överlåta lägenheten utan hyresvärdens samtycke.

Olovlig andrahandsuthyrning

Genom att hyra ut olovligen har man begått ett avtalsbrott och då har hyresvärden rätt att säga upp hyresavtalet i förtid enligt (Jordabalken 12 kap 42 § 3 p) om hyresgästen inte omedelbart rättar sig efter en tillsägelse. Konsekvenserna kan bli att hyresgästen och den person som hyr ut i andrahand båda blir utan bostad.

Svaret på din fråga är alltså att det är ett avtalsbrott att hyra ut olovligen. Jag vill råda dig att endast hyra ut i andrahand om du har fått ett samtycke från hyresvärden. Det är helt enkelt inte värt riskerna. Om hyresvärden inte går med på andrahandsuthyrning kan du vända dig till hyresnämnden, du kan läsa mer om det (här).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Du är varmt välkommen att ställa en ny annars!

Allt gott,

Ceda ImranovaRådgivare