FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis03/05/2018

Olagligt att förtära alkohol som minderårig?

Hej, jag blev tagen av polisen i Lund under Valborg när jag stod på tågperongen och höll i öppnad flaska cider (4,5%), hade samt en väska i handen där det låg 3 st cider falskor(4,5%). Jag är 17 år och sa på direkten till polisen att jag var 17 och att de gärna fick ta alkoholen som jag hade. Jag sa att alkoholen inte var min och det och det trodde dem på. Dom tog alla mina olika personuppgifter och allt jag sa till dom stämde.

De berättade aldrig för mig om vad som skulle ske, alltså vilka konsekvenser detta skulle få. Min fråga är nu ifall jag kommer bli anmäld för detta och isåfall vad som kommer hända.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har inte begått något brott. Att som minderårig förtära alkohol är inte olagligt i sig.

Det är däremot olagligt att sälja eller langa till minderåriga. Av 3 kap 9 § alkohollagen framgår att det är förbjudet att anskaffa alkoholdrycker till den som är under 20 år. Beträffande folköl är åldersgränsen 18 år.

Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet anskaffar, överlämnar eller bjuder på alkoholdrycker i strid med 3 kap 9 § alkohollagen döms för olovligt anskaffande av alkoholdrycker till böter eller fängelse i högst två år eller, om brottet är grovt, till fängelse i högst fyra år, enligt 11 kap 7 § alkohollagen. Detta kan leda till att polisen vill ta in dig på förhör för att höra vart du har fått alkoholen ifrån.

Slutligen kan sägas att en polisman har möjlighet att enligt 12 kap 1 § alkohollagen beslagta alkohol som har langats i strid mot förbuden.

Här kan du läsa hur polisen går till väga när ungdomar bär på alkohol eller är berusade.

Hoppas att du fick svar på din fråga och ställ gärna följdfrågor om det är något mer du undrar över!

Gustaf ÅleskogRådgivare