FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/07/2020

Olagligt att bara starta bil om man inte har körkort?

Hej! Sökt runt men inte hittat något bra konkret svar på min fråga så hoppas någon här vet.

Jag har ärvt en bil medans jag ej själv har körkort ännu, den är avställd dessutom.

Kruxet är att jag fått hjälp att få igång bilen då den stått still väldigt länge och blivit uppmanad att starta bilen ungefär varannan dag och bara låta den stå stilla på sin parkeringsplats med motorn igång för att ladda upp batteriet (det hade mer eller mindre dött innan vi fick igång den)

Så min fråga är, är det lagligt? Jag har som sagt ej körtkort så jag undrar hur lagen ser på att jag startar och låter den gå stillastående pga behov?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Brottet du tänker på kallas olovlig körning och föreligger när någon för ett körkortspliktigt fordon utan att vara behörig (Lag om straff för vissa trafikbrott 3§ 1st). Nyckelordet i detta fall är "för", fordonet måste nämligen förflytta sig för att det ska vara fråga om att någon för det.

Det är alltså inte olagligt att endast starta bilen och låta den stå på , även om man inte har körkort.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Du är självklart välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare