FrågaAVTALSRÄTTAvtal31/12/2021

Oklara avtalsvillkor. Ändring av utbud för en konsument.

Hej! Min fråga gäller egentligen när/om avvikande öppettider på ett gym kan utgöra avtalsbrott. Gymmet det gäller var inte tydliga vid avtalstecknandet med hur mycket öppettiderna avviker under sommaren och ca 3 veckor över jul och nyår. De förändrade öppettiderna brukar dyka upp som en lapp på dörren veckan innan eller samma vecka som tiderna börjar avvika samt väldigt inkognito på deras hemsida med ungefär samma framförhållning.Tiderna som avviker är 3 månader under sommaren och 3 veckor över jul och nyår. Varför sommaren är problematisk är för att öppningstiden skiftar så att vi som oftast tränar på morgonen inte kan göra det pga jobb. Hoppas ni kan hjälpa!

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bindningstid och uppsägningstid

Det framgår inte om det finns en bindningstid eller uppsägningstid på gymmet. Bindningstid är den tiden då du måste betala för medlemskapet en viss period. Exempelvis att du är bunden i 12 månader. Uppsägningstid är den tiden som du måste betala efter att du sagt att du vill avsluta avtalet. Exempelvis om du säger upp dig 15 januari så kan det vara en uppsägningstid på två månader som innebär att du måste betala för februari och mars.

Om det inte är någon bindningstid eller uppsägningstid så kan du säga upp avtalet direkt.

Innebörden av ett avtal

Den grundläggande principen för avtalsrätten är att avtal ska hållas. Det man har kommit överens om som juridiska parter ska följas (1:1 AvtL).

Möjligt avtalsbrott

Du är en konsument då du handlar för ändamål som faller utanför näringsverksamhet, det vill säga ditt ändamål är att du ska kunna gå till gymmet och träna enligt 2§ Lag (1994:1512) om avtalsvillkor i konsumentförhållanden. Gymmet säljer gymkort för att tjäna pengar på det, det vill säga i samband med näringsverksamhet vilket medför att de är näringsidkare 2§ Lag (1994:1512) om avtalsvillkor i konsumentförhållanden. Då det gäller ett avtalsvillkor som gymmet i form av näringsidkare erbjuder till dig som konsument avseende en tjänst är lagen (1994:1512) om avtalsvillkor i konsumentförhållanden tillämplig enligt 1§ Lag (1994:1512) om avtalsvillkor i konsumentförhållanden.

Om innebörden av ett avtalsvillkor är oklar skall vid en tvist mellan konsument och näringsidkare tolkas till konsumentens förmån enligt 10§ Lag (1994:1512) om avtalsvillkor i konsumentförhållanden. Oklart kan vara att villkorens konsekvenser inte blivit tillräckligt klargjorda för konsumenten före avtalsingåendet (EU-domstolen i mål C-92/11, RWE Vertieb, EU:C:2013:180, mål C-26/13, Kásler m.fl., EU:C:2014:282 och mål C-96/14, Van Hove m.fl., EU:C:2015:262).

Min bedömning är att gymmet inte har varit tydliga med konsekvenserna för dig som konsument. Det vill säga de har inte förklarat att öppettiderna varierar 15 veckor om året. Som jag förstår det så kan ni bara träna under bemannade tider, vilket medför att ni inte kan använda det dessa 15 veckor. Ni har därför inte fått konsekvenserna av att teckna avtalet för avtalsingående klargjorda. Därmed så ska ni som konsument bli tolkade till förmån i tvist.

Ändring av utbud

Detta skulle även kunna tolkas vara en ändring i utbudet. Det är okej för företag att göra mindre ändringar men inte större förändringar som är av väsentlig betydelse. Då kan det bli aktuellt med nedsättning av pris eller hävning. Exempelvis så räknas en mindre förändring i att det kan ske ändring i utbudet av olika gruppträningspass eller schemalagda träningspass medan större förändring kan vara att favoritpassen utgår eller att du valde att skriva avtalet för att gå på ett specifikt pass (Konsumentverkets hemsida).

Då det kommer ändrade tider kort inpå perioder så får du en annat utbud. Jag kan inte direkt svara på om det går i större eller mindre förändringar samt om det är av väsentlig betydelse. Däremot så tolkar jag det som att dessa förändringar bör ingå i större förändring och vara av väsentlig betydelse. Eftersom förändringen påverkar din träning 15 veckor på året och de ändrade tiderna inte går att planera in med ditt jobb så bör detta ingå i en för stor ändring i utbudet.

Tips

Mitt första tips är att om det inte finns någon bindningstid eller uppsägningstid kan det vara bra att bara säga upp medlemskapet.

Om det inte går så rekommenderar jag att du ska direkt gå och förklara för gymmet din situation och hänvisa till mitt resonemang kring 10§ Lag (1994:1512) om avtalsvillkor i konsumentförhållanden och det som står på konsumentverkets sida. Förhoppningsvis så förstår de din situation och du kan få häva avtalet, det vill säga att det upphör att gälla för dig. Inom servicebranschen är de ofta villiga att hjälpa sina kunder.

Om företaget säger nej till ditt krav så kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN kommer göra en bedömning om vad som gäller i ditt fall och ge en rekommendation. Det kostar ingenting att få ärendet prövat och handläggningstiden är sex månader. De flesta företag följer dessa rekommendationer och gymmet kommer säkert göra det också. Det får inte ha gått längre än ett år sedan du klagade senast. Följer de inte denna rekommendationen kan det prövas i domstol.

Hoppas du har fått svar på din fråga och lycka till!

Carl MalmströmRådgivare