FrågaFAMILJERÄTTFaderskap16/09/2015

Okänd far

Jag har sökt vem min far är hos Skattemyndigheten och fått svar att fadern är okänd. Min mamma vill inte berätta. Jag undrar om det finns någon mer väg att gå? Finns det någon möjlighet att få hjälp att leta efter min far?

Lawline svarar

Hej!

Det finns inget i lagen som behandlar just detta. Om faderskapet inte är fastslaget och fadern där av är okänd har troligen inte Skatteverket eller någon annan myndighet några uppgifter om vem din far är. Ingen kan heller tvinga din mamma att berätta detta om hon inte själv vill det.

Det finns kanske privata företag som arbetar med dessa typer av tjänster? Det vill säga att leta upp familjemedlemmar och så vidare… Det kanske kan vara värt att pröva?

Jag önskar verkligen att jag kunde hjälpa dig mer och jag hoppas att det löser sig för dig och att du hittar din pappa!

Med vänliga hälsningar,
Alfred BrandtRådgivare