Ogiltighet till följd av svek.

Hej! Blev igår uppringd av en person som sade sig ringa på uppdrag av Halebop. Denna person lurade mig att jag var tvungen att byta mobil pga att min nuvarande inte skulle ha täckning nu när det byts ut till 4g-master. Enligt tjejen som ringde mig hade Halebop gett mig ett extra bra erbjudande som trogen kund och jag skulle då få ett bra pris på en ny mobil. Jag ifrågasatte henne ett antal ggr men var sedan dum nog att gå med på ett avtal. Detta spelades in, jag lämnade personnummer och personuppgifter.

Hon informerade om att de skulle skicka ut papper inom några veckor som skulle skrivas på, att jag skulle få betala 500 kr om jag inte hämtade ut paketet osv.

När vi hade avslutat samtalet och jag hade fått en dålig känsla kontaktade jag Halebop för att höra om de var inblandade i detta, vilket de inte var... Det är alltså någon som bluffat och jag känner mig nu rädd flr vad som kommer hända och vad jag kan göra. Hur ska jag bära mig åt??

Tacksam för hjälp.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Du har alltså blivit svikligen förledd att ingå ett avtal. Avtalet är således ogiltigt enligt 30§ Avtalslagen. Detta innebär att du inte är bunden, och därför inte är skyldig att fullgöra någon av de förpliktelser du godkänt. Du behöver alltså inte agera på något sätt, och kan ignorera alla krav som kommer, samt låta bli att hämta ut ett eventuellt paket. Om de skickar en faktura till dig skulle jag dock rekommendera att du bestrider den. Hur ett sådant bestridande ska formuleras finner du här.

Jag skulle även rekommendera att du upprättar en polisanmälan, du har blivit utsatt för bedrägeri, vilket är straffbart enligt 9 kap 1 § Brottsbalk.

Om du tycker att denna process är för omfattande har du ångerrätt vid distansavtal i 14 dagar enligt 2 kap 10 § Distansavtalslagen. Jag skulle i så fall rekommendera att du ringer upp personen i fråga och säger att du vill utnyttja din ångerrätt. Spela även in samtalet.

Behöver du vidare hjälp med juridiken är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Lawline RådgivareRådgivare