Bestridande av faktura

Hej, jag har fått böter på min egen förhyrda parkering. Jag betalar varje månad för min parkering som jag hyrt av familjebostäder. Och vi har inga lappar som vi lägger bakom bilrutan utan man lägger de bara på sín förhyrda parkerings plats.

Men jag har fått parkeringsböter på min egen parkeringsplats.

Hur kan jag skriva detta till dem? Jag ska bestrida fallet men jag behöver skriva ett mail. Kan ni hjälpa mig att skriva mailet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Här nedan kommer jag ge ett exempel på hur ett bestridande kan se ut. Skulle föreslå att du båda postar och mailar bestridande, främst för att du ur bevishänseende ska kunna styrka att du faktiskt bestritt.

Ort och datum

Jag bestrider härmed fakturan (fakturanummer) i sin helhet och på nedan beskrivna grunder.

Jag är nyttjanderättsinnehavare till den parkeringsplats kontrollavgiften grundas på. Ni saknar alltså rättslig grund för att ta ut den avgift som är beskriven i fakturan.

Med vänliga hälsningar x x

Det är bra om du kan bifoga bevis på att det är din parkeringsplats, exempelvis en vältagen bild eller en scann på avtalet.

Det ligger då hos parkeringsbolaget att antingen stå fast vid sitt krav eller att avskriva det.

Kom ihåg att alltid bestrida alla nya fakturor du eventuellt får i detta sammanhang inom 10 dagar!

Behöver du vidare hjälp med juridiken är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Lawline RådgivareRådgivare