Ofulländad reparation av båtmotor

FRÅGA
Hejsan.Jag lämnade in min båtmotor på reparation efter en brand i den.Fick betala ca 12000kr för repetition och försäkrings bolaget betalde ca 45000kr.Nu när jag haft båten en stund och skulle göra en service på den så insåg jag att dom ej har bytt vissa delar som jag/försäkring bolaget har betalat för.Det är delar för ca 35000kr som dom har tagit betalt för men ej bytt.Hur går jag till väga för att kräva att dom fixar det.Är inte direkt intresserad av kompensation annat ön att få dom delar bytta eller pengar tillbaka.
SVAR

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilken lag gäller?

Bestämmelser om tjänster som näringsidkare utför åt konsumenter återfinns i konsumenttjänstlagen (KtjL).

Är tjänsten felaktig?

Tjänsten anses som felaktig eftersom resultatet avviker från vad som får anses vara avtalat (9 § KtjL). Eftersom företaget tagit betalt för delar till båtmotorn som de inte ersatt avviker resultat från avtalet.

Avhjälpande

Du kan kräva att felet avhjälps, dvs. att näringsidkaren åtgärdar felet genom att byta de delar som du har betalat för. Konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper felet, om det inte medför olägenheter eller kostnader för näringsidkaren som är oskäligt stora i förhållande till felets betydelse för konsumenten. Inget tyder på att det skulle medföra en olägenhet eller kostnad för näringsidkaren som är oskälig stor i detta fall. Därmed bör avhjälpande bli aktuellt (16 § och 20 § KtjL).

Reklamera

Min rekommendation är att underrätta näringsidkaren så fort som möjligt om att tjänsten är felaktig och att du begär avhjälpande, dvs. att företaget ska fullgöra tjänsten.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Mathias Nilsson
Du är välkomna att boka en erfaren jurist för fortsatt juridisk rådgivning genom att skicka en kostnadsfri bokningsförfrågan till Lawlines Juristbyrå här.
Våra jurister på Lawline Juristbyrå erbjuder rådgivning inom en rad olika områden och hjälper dig i ditt specifika ärende utifrån ditt behov.
Fick du svar på din fråga?