Ofrivilligt narkotikabruk

Hej, jag är en kille på 27 år som blivit anklagad för ringa narkotikabrott och drograttfylla efter en slumpmässig poliskontroll. De påstår att de hittat THC i mitt blod. Jag har inte nyttjat cannabis sen jag var 15 år och då provade jag enbart en gång.

Jag är homosexuell och träffar ganska många män för ytligt samlag och därefter brukar jag rulla en cigarett. Dagen innan stanndet hade jag varit med en kille sent in på natten och efter så gick jag på toaletten och han rullade sig en cigg. När jag kom ut från badrummet var han redan på väg ut till balkongen så jag rullade en egen cigg och gick efter honom. Han hade lämnat en del tobak i min skål jag har för att ej spilla på mattan. Att han rökte på är inget jag egentligen vet men de är det enda jag kan tänka mig och att han då skulle lämnat tobak blandat med hasch som jag då sen rullade min cigg med. Annars vet jag inte hur de kan ha hittat de i mitt blod. Vad ska jag göra nu? Jag fick hem brev från tingsrätten i fredags och jag har inte kunnat tänka sen dess. Hjälp mig snälla!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret regleras av bestämmelser i Narkotikastrafflagen (NSL).

Att bruka narkotika är endast olagligt om man gör det med uppsåt, dvs. avsiktligen (NSL 1§ 6p). Ofrivilligt intag av narkotika i kroppen klassas alltså inte som olagligt. Dessvärre finns det en skillnad på att ha rätt och att få rätt, och allting hänger på själva bevisfrågan. Förvisso är det upp till åklagaren att "bortom all rimlig tvivel" bevisa att du brukat narkotika avsiktligen. Jag vågar inte uttala mig med säkerhet om domstolen kommer acceptera din historia utan att du lägger fram några bevis för den - t.ex att personen du hade sex med vittnar. Risken blir att han döms istället.

Sammanfattning

Din invändning kan fungera om du gör så att det inte längre är "bortom all rimlig tvivel" att du avsiktligen brukat narkotika. Förmodligen krävs någon form av bevis för detta.

All lycka till. Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Arina Chwich DumitrascuRådgivare