Offentligt återgivande av verk?

Hej! Får man, med tanke på upphovsrätten, läsa sagor offentligt? Skulle vi kunna ha sagostunder för barn och läsa HC Andersens sagor i vår mässmonter? Det huvudsakliga syftet med montern är inte sagostunderna utan att marknadsföra vårt event med tema HC Andersen. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Upphovsmannen till ett konstnärligt verk äger ensamrätten till att framställa exemplar av verket samt att göra det tillgängligt för allmänheten. Upphovsrätten upphör dock 70 år efter upphovsmannens död. HC Andersen avled 1875, vilket innebär att det inte längre finns något upphovsrättsligt skydd för hans verk utöver det s.k. ”klassikerskyddet”. Detta skydd innebär att återgivandet av verket inte får vara grovt stötande för allmänheten, något som knappast verkar aktualiseras i ert fall.

Det verkar därmed inte finnas något upphovsrättsligt hinder med den sagostund som ni har planerat.

Upphovsrättslagen hittar du https://lagen.nu/1960:729, se särskilt 1 kap. 2 §, 4 kap. 43 § samt 5 kap. 51 §.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare