FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut31/01/2015

Nyttjande av servitut

Får man gå eller cykla på en annans servitutsväg

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Din fråga berör allemansrätten - rätten för var och en att använda annans fastighet att färdas över, utan fastighetsägarens samtycke. Allemansrätten begränsas dock genom rätten till hemfrid, vilket innebär att markägaren inte får tillfogas betydande olägenhet eller skada på grund av annans nyttjande av marken. Stöd i lag finns inte för allemansrätten mer än i miljöbalken (MB) 7:1, där det omnämns att hänsyn ska tas vid utnyttjande av allemansrätten.

Vad gäller rätten att färdas på annans väg gäller även brottsbalkens (BrB) bestämmelse i 12:4, som säger att man inte utan markägares samtycke får färdas på område som inte utgör väg. Motsatsvis får man alltså använda befintliga vägar, även om de går över annans tomt eller plantering. Detta så länge man inte gör sig skyldig till hemfridsbrott, vilket regleras i BrB 4:6. Hemfridsbrott kan den som nyttjar annans väg som löper precis intill boningshuset på tomten göra sig skyldig till.

Utan att veta närmre detaljer kring hur vägen i ditt fall ser ut, borde det i enlighet med allemansrätten och motsatsvis till regeln i BrB 12:4 vara okej att färdas på den, så länge inte betydande olägenhet eller skada tillfogas ägaren.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Anna PieschlRådgivare