Nytt körkort efter dom för grovit rattfylleri

Hejsan, jag blev dömd för grovt rattfylleri och olovlig körning förra året. Hur lång tid tar det innan man kan ta ett körkort efter en sådan dom.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om du döms för grovt rattfylleri, återkallas ditt körkort för en viss tid (5 kap. 3 § Körkortslagen). I samband med återkallelsen bestäms en tid inom vilken ett nytt körkort inte får lov att utfärdas. Det kallas för spärrtid. Spärrtiden kan lägst en 1 månad och högst tre år (5 kap. 6 § Körkortslagen). Den som dömts för rattfylleri eller grovt rattfylleri måste ansöka om ett nytt körkortstillstånd för att få tillbaka körkortet. Om spärrtiden är högst 12 månader behöver den dömde inte göra ett nytt förarprov, utan endast lämna in ansökan om att få ett nytt körkort utfärdat. Om spärrtiden är längre än 12 månader måste den dömde även göra ett nytt förarprov, med kunskapsprov och körprov.

Sammanfattningsvis är det svårt för mig att ange exakt vad som gäller för dig eftersom jag inte känner till vilken spärrtid som gäller i fallet, men ovan ser du en generell förklaring som jag hoppas är till hjälp. Om du har eventuella funderingar på vad mer exakt som gäller när du sedan vill ta nytt körkort, rekommenderar jag dig att kontakta Transportstyrelsen!

Hoppas att detta hjälpte dig och att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Felicia FredinRådgivare