FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder06/02/2019

Nytt brott under skyddstillsyn

Hej har bara en liten fråga. Har nyligen åkt dit för narkotikainnehav och fått skyddstilsyn. Om jag åker dit på ett brott till (hets mot folkgrupp). Vad kommer hända då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du är dömd till skyddstillsyn i dagsläget, om du blir dömd för ett brott under din prövotid kan du få nya föreskrifter eller en varning.

Skyddstillsyn är en påföljd enligt 28 kap. Brottsbalken. För den som har blivit dömd till skyddstillsyn gäller en prövotid på tre år och under prövotiden ska den dömde vara skötsam och försörja sig efter förmåga. Rätten utser en övervakare för den dömde och det är frivården (kriminalvården) som leder övervakningen.

I vissa fall kan den dömde omhändertas och om det är en allvarlig misskötsamhet kan skyddstillsynen komma att upphävas och ersättas av en annan påföljd, vilket kan vara fängelse.

Det är svårt för mig att svara på vad din påföljd kommer att bli, det är upp till rätten att besluta om det. Tingsrätten kan i en del fall i det nya målet förordna att både prövotiden och övervakningstiden förlängs, om inte skyddstillsynen ersätts av en annan påföljd (se 34 kap. 1 § brottsbalken)

Lycka till!

Vänligen,

Melica DjahaniRådgivare