FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder16/04/2019

Nytt brott under prövotiden för villkorlig dom - Vad händer nu?

Hej jag blev stoppad för olovlig körning.har villkorlig dom kvar som återstår 1år av.och detta var första gången jag blev stoppad och bara dömd 1gång i rätten till villkorlig dom som är 1år kvar av.vad händer nu.mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag att hänvisa till Rättegångsbalken (RB), Brottsbalken (BrB) och Trafikbrottslagen (TBL).

Vad händer nu?

När ett brott har begåtts inleds en förundersökning (RB 23 kap. 1§). Eftersom du blev stoppad för olovlig körning är det sannolikt att du är misstänkt för brottet. Förmodligen är förundersökningen avklarad redan på plats av polisen och är skickad till åklagaren. Det är därefter upp till åklagaren att avgöra om ärendet ska gå vidare. Om åklagaren tycker att det finns tillräckligt med bevis för att hålla dig ansvarig för brottet kan åtal väckas och ärendet tas upp för domstolsprövning (RB 45 kap. 1 §).

Olovlig körning är ett brott förlagt med böter, vilket innebär att åklagaren har möjlighet att utfärda ett strafföreläggande (RB 48 kap. 4 §). Strafföreläggandet har samma verkan som en dom, men du behöver inte genomgå en prövning i domstol. Det krävs att du erkänner brottet och skriver under föreläggandet (RB 48 kap. 2 §). Eftersom du har begått ett nytt brott under prövotiden för en villkorlig dom är det möjligt att åklagaren ändå väljer att väcka åtal och ta ärendet till domstol.

Domstolen kan döma till en gemensam påföljd för båda brotten

Påföljden villkorlig dom döms vanligen ut då rätten räknar med att personen inte kommer att göra några nya brott, men som du nämner i din fråga följer en tvåårig prövotid (BrB 27 kap. 3 §). Under prövotiden finns ett krav på skötsamhet.

Eftersom du har begått ett nytt brott under prövotiden kan det påverka din villkorliga dom och även den påföljd du kan få om du döms för det nya brottet. Det är vanligt att domstolen upphäver en villkorlig dom om nya brott begås under prövotiden och istället dömer till en gemensam påföljd för båda brotten. Alternativt kan domstolen döma till en ny påföljd för det nya brottet (BrB 34 kap. 1 §).

Hur en gemensam påföljd för brotten kan se ut beror dels på vilket straff som kan följa på de enskilda brotten och dels på andra omständigheter som verkar i mildrande eller skärpande riktning. Om domstolen dömer ut en ny påföljd för det nya brottet kan omständigheten att du tidigare gjort ett brott leda till ett strängare straff (BrB 29 kap. 4 §).

Av din fråga framgår inte vilket brott du tidigare är dömd för, men för det enskilda brottet olovlig körning är påföljden vanligtvis dagsböter (TBL 3 §).

Jag hoppas jag har kunnat hjälpa dig en bit på vägen med din fråga!

Med vänlig hälsning,

Hanna LindqvistRådgivare