FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder12/04/2018

Nytt brott under prövotiden för skyddstillsyn

Min pojkvän sitter häktad för misstanke av inbrott och häleri. Han är tidigare dömd för 3 inbrott och 4 inbrottsförsök. Då fick han tillskydssyn under 1år, så han har alltså fortfarande tillskydssyn. Kan det påverka straffet om han blir dömd? Och vad kan det bli för straff?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om brott och straff finns i Brottsbalken (BrB)

Påverkan av ett nytt brott under skyddstillsynen
Eftersom din pojkvän fortfarande har skyddstillsyn innebär det att domstolen som huvudregel ska döma ut en ny påföljd för det nya brottet. (34 kap. 1 § BrB)
Häleri har fängelse i högst 2 år på straffskalan och hemfridsbrott (vilket inbrott brukar klassas under) har böter som straff. Om det däremot är frågan om grovt hemfridsbrott är straffskalan fängelse i högst 2 år.
Domstolen kan även undanröja skyddstillsynen och döma till en gemensam påföljd för den samlade brottsligheten, det vill säga en gemensam dom för både de gamla och nya brotten. (34 kap. 4 § BrB)

Vilken påföljd man kan förvänta sig är svårt att svara på. Det är möjligt att fängelse i detta fall blir aktuellt om din pojkvän blir dömd eftersom han dels är dömd för brott sedan tidigare, dels för att han i så fall har begått brott under sin prövotid för skyddstillsynen samt för att de brott han misstänks för har fängelse på straffskalan. Vid bedömningen av påföljd uppges även tidigare brottslighet som ett skäl som talar för fängelse. (30 kap. 4 § andra stycket BrB)
Observera dock att det är en bedömning som görs av domstolen i varje enskilt fall och jag kan därför inte ge dig ett fullständigt svar på vad straffet skulle bli.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Lisette Andersson OlssonRådgivare