FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 12/03/2023

Ny anställning vid verksamhetsövergång?

Jag har en fråga om övergång av verksamhet enligt 6b § anställningsskyddslagen. Enligt den bestämmelsen övergår villkoren i det tidigare anställningsavtalet på den nye arbetsgivaren. Min fråga är: Är anställningen hos den nye arbetsgivaren att anse som en ny anställning, eller rör det sig om samma anställning? Eller med andra ord: Har den anställde genom verksamhetsövergången bytt anställning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

Som du redan förklarat i din fråga är det LAS 6b§ som reglerar anställningsförhållanden vid en verksamhetsövergång.

Regeln innebär att när ett bolag övergår från en ägare till en annan så har de anställda rätt till samma arbetsvillkor som de hade hos den tidigare arbetsgivaren.

Frågan kring ifall det är en ny eller samma anställning besvaras inte helt tydligt av lagrummet. Dock är det så att vid en övergång så innebär det att arbetsgivaren byts från en, till en annan. Alltså i ett fall då ett bolag exempelvis köper upp alla aktier i ett annat bolag så är det inte en verksamhetsövergång, eftersom arbetsgivaren är den samma. Lagrummet riktar sig alltså på en situation där arbetsgivaren faktiskt byts ut. Detta innebär att det blir helt enkelt en ny anställning, eftersom det är ett nytt anställningsförhållande med en helt ny arbetsgivare.

Så det går alltså att tolka paragrafen på det sättet att den nya arbetsgivaren träder in i avtalet, men att det i realiteten rör sig om en ny anställning eftersom det blir en helt ny arbetsgivare.

Hoppas detta var ett tillräckligt svar på din fråga

//Mvh

Linus NilssonRådgivare