Nekad tillgång till samägd fritidsfastighet av den andre samägaren

Hej!

Jag har ett problem som jag inte vet hur jag skall hantera.

Det gäller ett fritidshus som jag och min syster har ärvt av våra föräldrar.

Hon vägrar ge mig medbestämmanderätt, samt vägrar lämna fritidshuset så att jag också kan vistas där med min familj under hela sommarhalvåret.

Hon har utsett sig själv som " den som bestämmer"

Jag har inte kunnat vistas där på ett par år, och det hjälper inte med att försöka samtala och komma överens.

Jag undrar då hur kan jag gå vidare?

Kan jag åtala henne på något sätt?

Sätta press?

Sälja? Vilket är absolut sista eftersom fritidshuset ligger mig mycket varmt om hjärtat.

Vore tacksam för råd.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på lawline med din fråga !

Förutsatt att ni båda är samägare till fastigheten, så riskerar hon begå brottet egenmäktigt förfarande

Om det förutsatts genom arvet/testamentet att ni båda skulle samäga fritidsfastigheten, kan hon inte neka dig inträde till fastigheten. Det är nämligen så att om någon utan tillgrepp, genom att antingen fästa eller bryta lås eller på annat sätt rubba någon annans besittning och på grund av detta vållar skada eller olägenhet för den andre personen, begår brottet egenmäktigt förfarande (8:8 st. 1 BrB). Det behöver alltså inte handla om en person olovligen tagit någonting som inte är dennes, utan det räcker med att denne personen orsakar en "besittningsrubbning" för den andre personen, dvs skapar avsevärda svårigheter för den andre personen att disponera över objektet. Detta brott omfattar såväl lösa saker som fastigheter ! Brottet förutsätter åtminstone likgiltighetsuppsåt från gärningspersonens sida, vilket i din situation inte lär vara särskilt svårt att bevisa. Straffet för brottet är böter eller fängelse upp till högst ett år.

Alltså så länge ni är sakrättsliga samägare kan du inte nekas inträde till fritidsfastigheten.

För övrigt kan du också ansöka om särskild handräckning hos kronofogden !

Om du inte vill vända dig direkt till polisen för att kunna få tillgång till fastigheten kan du ansöka om särskild handräckning hos kronofogden (4 § bfl).

Hoppas det var svaret på din fråga !

Eles KarahalilovicRådgivare