FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt09/11/2016

Nekad inträde till krog pga medhavd mat

Blev nekad inträde till en restaurang/pub/diskotek i fredags i fredags 4 nov 2016 p.g.a. att jag hade med mig take away/doggy bag från ett annat ställe vi käkat på tidigare på kvällen. 4 öl intagna under middagen så fyllan var definitivt inte en anledning att inte släppa in mig.

Är detta en laglig orsak att inte släppa in en person på ett ställe?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Krogen som du blev nekad inträde till har liksom alla andra närings- och avtalsfrihet. Av detta följer att krogen kan neka personer inträde på vilka grunder som helst. Det finns dock ett undantag och det är om grunden är diskriminerande.

I diskrimineringslagen framgår vad som utgör diskriminering i lagens mening. Diskrimineringslagen hittar du här.

Det utgör inte diskriminering att neka någon inträde på grund av att denne har med sig mat. Att du blev nekad inträde bryter inte mot lagen och är därmed tillåtet.

Jag beklagar att din kväll fick ett dåligt slut men hoppas att det här svaret hjälpte dig.

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare