FrågaKÖPRÄTTÖvrigt20/07/2017

Neka underårig köp av alkoholhaltig dryck

Hej!

Häromdagen var jag och handlade på en ICA-butik. Jag tänkte köpa lite päroncider (med 0,7 procent alkohol). Hon i kassan frågade ooooo med jag hade legitimation med mig och sa sedan att hon inte kunde sälja den till mig för att den var "precis på gränsen". Jag är under 18 år men 0,7 räknas väl som alkoholfritt? Jag undrar helt enkelt om hon har rätt att säga så.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det som gäller generellt i Sverige är att den som är under 18 år får köpa alkoholhaltiga drycker med upp till 2,25 volymprocent alkohol. Päroncidern i din fråga understeg detta och du var alltså behörig att köpa cidern.

Däremot gjorde kassörskan inte fel. I Sverige råder avtalsfrihet och affären har rätt att neka köp för alla. Du hade kunnat köpa en glass och hon hade ändå haft rätt att välja att inte godta köpet. Det enda som begränsas av detta är att de inte får göra det på diskriminerande grunder. Till exempel får de inte neka personer av ett visst kön eller en viss etnisk bakgrund att köpa vissa varor. Ofta har butikerna själva riktlinjer som reglerar vilka man säljer drycker med alkohol till, som personalen måste hålla sig inom.

Annorlunda hade det också varit om det rört sig om en affär med monopol (ensamrätt) på något, exempelvis systembolaget.

Men för att sammanfatta så hade hon rätt att säga som hon gjorde.

Jag kan också tillägga att jag inte vet vad ”frågade ooooo” betyder.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare