FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder15/09/2013

Ne bis in idem - indraget körkort

Funderar på hur Svenk rätt i frågan om dubbelbesraffning i skattemål enligt eurätt ej får förekomma, endast ett straff får föremomma. Hur ställer sig detta i ett trafikrott som hastighetöverträdelse, mer än 30km överträdelse där tre straffsanktioner lägs på den felande. Indraget körkort,böter och indragen pb2 rätt, kan ses som tre straff. Hur ser eurätten på detta förfarande. Måst man inte bestämma sig för en straffsankion. Mvh Lars.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt svensk rätt, såväl genom rättegångsbalken 30 kap. 9 § som genom Sveriges förpliktelser enligt Europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna, får inte en gärning prövas på nytt sedan den vunnit laga kraft. Laga kraft inträder när domen inte längre kan överklagas. Det innebär att samma sak inte får prövas två gånger, principen om ne bis in idem. På svenska kallas principen ofta förbud mot dubbelbestraffning vilket är något missledande då förbudet inte avser straffet utan själva prövningen. En mer träffande översättning vore ”förbud mot att pröva samma sak två gånger”, ibland översätts principen till ”ej samma sak två gånger”. I många skattemål har problemet varit att den åtalades sak redan har prövats av skatteverket när den tilltalades sak prövas i domstol. Att en påföljd utdömd vid en och samma prövning utgör en kombination av flera sanktioner är inte förbjudet, det är till och med mycket vanligt.

Har en dom vunnit laga kraft får saken endast prövas på nytt om resning beviljas vilket endast sker undantagsvis.

MVH

Lawline RådgivareRådgivare