Närståendepenning

Jag har en fråga angående närståendepenning/närståendedagar och skulle bli extremt tacksam för svar då jag kanske inte har mycket tid kvar med min pappa.

Min pappa är 91 år och har i fyra år haft fel på njurarna och har därför haft kateter från båda njurarna och urinrör. Under hösten har hans hälsa försämrats kraftigt! Senaste månaden har han haft kraftiga infektioner vilket lätt till kraftigt försämrat tillstånd. Han har varit inlagd på sjukhus stor del av tiden då han blir allt sämre och inte svarar på behandlingarna. Det finns en överhängande risk att han inte återhämtar sig från det här. Han äter inte själv då han har liten hungerkänslan kvar, samt är mycket dement.

Jag bor tre timmar ifrån min pappas hemstad och har den senaste månaden varit där, ett antal dagar i sträck, vid tre tillfällen när det verkligen behövts, både arbetsdagar och helger. När jag varit där har jag hjälp till att mata honom och sköta allt kringliggande som krävs när en svårt sjuk gammal människa är inlagd på sjukhus eller då han ett fåtal dagar fått komma hem. Jag har en fast anställning på heltid sedan många år tillbaka.

Hans läkare hävdar att närståendepenning endast kan ges ut till närstående vid livets slutskede. Jag har läst att det finns 100 dagar att ta ut för att vårda den sjuke. Eftersom min pappa blivit väldigt sjuk på kort tid och inte verkar kunna återhämta sig så känner jag att det är viktigt att ta dagarna att vårda honom nu när han fortfarande finns. Min mor, hans fru kan själv inte ta hand om honom då hon behöver mycket hjälp i vardagen själv. Det jag undrar är alltså vilka rättigheter jag har att ta ut dessa närståendedagar och få ersättning för de dagar då jag inte arbetat utan istället vårdat min far. Väldigt tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Närståendepenning kan betalas ut av Försäkringskassan när en person avstår från att arbeta (och därmed förlorar inkomst) för att vårda en närstående som är svårt sjuk. Vem som är närstående är reglerat men det krävs inte släktskap. Barn är utan tvekan närstående sina föräldrar och omvänt. Det är viktigt att veta att närståendepenningen inte är tänkt för att den anhörige ska vårda den sjuke och därmed avlasta sjukvården, utan att bara finnas tillhands och vara ett sällskap för den sjuke är tillräckligt.

För att få närståendepenning krävs att den som har en svårt sjuk närstående ansöker hos Försäkringskassan, det krävs även ett läkarintyg. Den som ska vårdas ska samtycka om så är möjligt. Läkarintyget ska avse den sjuke. Precis som du själv tagit reda på kan man i normalfallet få närståendepenning under högst 100 dagar. (I undantagsfall, inget av dessa undantag gäller dock i din situation, kan det medges högst 240 dagar).

Försäkringskassan anser att med svårt sjuk menas sjukdom som innebär "ett påtagligt hot mot den sjukes liv", och närståendepenning är särskilt tänkt för just livets slutskede. Din pappas läkare har tolkat det som att ersättningen bara beviljas vid vård i livets slutskede. Till viss del sammanfaller dessa tolkningar, men en person kan vara livshotande sjuk men sedan återhämta sig, det behöver alltså inte enligt Försäkringskassans definition vara enbart i livets slutskede utan även fall där det finns hopp om återhämtning. Om det är så läget är för din pappa kan som du säkert förstår inte jag bedöma, utan det måste behandlande läkare avgöra.

Det du kan göra är att prata med läkaren igen och be honom skriva ett intyg, så att du kan skicka in det till Försäkringskassan för en bedömning. I slutänden är det försäkringskassan som avgör om din pappas situation uppfyller kraven, utefter vad som står i intyget om hans hälsotillstånd. I andra hand skulle du kunna höra av dig till Försäkringskassan och förklara situationen och fråga hur de ser på det hela (dvs om de anser att det är ett sådant fall där närståendepenning kan beviljas), och sedan återigen tala med läkaren. Har din far flera läkare kan det kanske vara ide att prata med någon av de andra läkarna som behandlar honom.

Rätten till närståendepenning samt rätten att få ledig från sitt arbete för att vid beviljad närståendepenning vårda anhörig regleras i lagen om ledighet för närståendevård och i Socialförsäkringsbalkens 47 kapitel.

Jag hoppas att din pappa återhämtar sig!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare