FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt15/11/2018

Näringsidkares rätt till ersättning för avtalsbrott

Hej!

Driver en byggfirma och har precis påbörjat vårt största projekt hittils. En villa på ca 300m2.

Vi har tillsammans med kund skrivit ett avtal via hantverkarformuläret 17. Bygget påbörjades för två veckor sedan.

Nu har kunden haft dit en annan firma och kollat och fått ett billigare pris för färdigställning från dom.

Han vill således byta bort oss mot denna nya firman.

Han är inte på några sätt missnöjd med vårt arbete utan vill endast byta firma pga priset.

Är detta ok med tanke på att avtal skrivits med både kundens och min namnteckning?

Lawline svarar

Hejsan och tack för att ni vänder er till oss på Lawline!

Eftersom att avtalet som ni skrivits är ett standardavtal, utgår man från bestämmelserna i standardavtalet. Tittar man i hantverkarformuläret 17 står det i formulärets 12 punkt (nästan längst ner till höger på avtalet) att beställarens rätt till avbeställning och hantverkarens rätt till ersättning regleras enligt konsumenttjänstlagen (KtjL). Alltså får vi gå till konsumenttjänstlagen, vilket ni hittar här.

Gällande er rätt till ersättning, regleras detta i 42 § KtjL. Paragrafen föreskriver att ni har rätt till det hittills utförda arbetet, rätt till ersättning för återstående delen av tjänsten (exempelvis om ni köpt tegelsten för att just uppföra huset i tegelsten, men inte hunnit detta eftersom säljaren avbeställde), rätt till ersättning på grund av att ni har tvingats tacka nej till andra uppdrag.

Sammanfattningsvis kan man alltså säga att det är okej för konsumenten att avbeställa tjänsten. Dock har ni som redan skrivits, rätt till ersättning. Notera att om konsumenten bestrider detta och det förs vidare till en tvist, är det ni som måste bevisa att ni har lidit förlusten. Dvs, behåll kvitton och liknande som kan styra er förlust.

Hoppas ni känner att ni fick svar på er fråga, har ni fler funderingar är ni varmt välkomna åter!

Filip BraunRådgivare