FrågaPROCESSRÄTTDomstol29/06/2023

När vinner överklagad dom laga kraft?

Hej! Här kommer min fråga: när har en dom om skyddstillsyn vunnit laga kraft om åklagaren har överklagat men inte den dömde och försvararen inte begärt inhibition? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej.

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Domen vinner laga kraft när ärendet är avslutat, det vill säga när dom i hovrätt gjorts och ingen överklagan sker till högsta domstolen eller inget prövningstillstånd sker till högsta domstolen, alternativt att hovrätten väljer att inte ta upp ärendet.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare